Istota Qigong Drukuj Wyślij znajomemu
Daniel Żurawski   
01 lutego 2009
Zapraszam do lektury najnowszego artykułu z dziedziny ćwiczeń Qigong (Chi Kung).

Istota Qigong( Chi Kung).

 

 

Po pierwsze, należy rozszyfrować nazwę Qigong( Chi Kung). Odnosi się ona do chińskiego pojęcia Qi( Chi), oznaczającego witalną energię człowieka, oddech, siłę życiową i jeszcze wiele innych określeń, których nie będziemy tutaj poruszać. Przede wszystkim interesuje nas Qi, jako energia witalna, którą można rozwijać i z nią pracować, o czym mówi drugi człon nazwy naszej sztuki, Gong( Kung), oznaczającą pracę i osiągany w niej coraz wyższy poziom.

Qigong, jest współczesną nazwą całej grupy ćwiczeń, w skład których wchodzą, techniki pracy z oddechem, pracy z ciałem, jego ustawieniem, z ruchem, techniki pracy z umysłem i witalną energią człowieka.

Najstarszymi metodami pracy z ciałem, jakie są obecnie znane, były ćwiczenia Tao Yin. Już od zamierzchłych czasów ludzie zastanawiali się jak poprawić, wzmocnić i zachować zdrowie do późnej starości. Ćwiczenia te zawierają sposoby pracy z każdą nawet najmniejszą i wydającą się nic nieznaczącą częścią naszego ciała. Jednakże jest to temat na osobne opracowanie.

Rozważania na temat Qigong należy rozpocząć od określenia najbardziej podstawowej dla tych ćwiczeń pozycji. Wszyscy zajmujący się tego typu technikami wiedzą, że jest nią pozycja naturalna, często nazywaną pozycją Wu Chi, stanem z przed Tai Chi. Oznaczający stan nieokreślony, pozycję jakby w zawieszeniu, co nie oznacza oderwania od wszystkiego, co nas otacza. Stoi się w niej na lekko ugiętych kolanach, ze stopami rozstawionymi na szerokość około jednej stopy. W pozycji tej można bardzo dobrze ustawić kręgosłup i rozluźnić napięcia, powstające na co dzień. Bardzo ważne jest w niej również prawidłowe ustawienie głowy, zawieszenie jej, z odpowiednią koncentracją.

Jest to jednocześnie podstawowe ćwiczenie z zakresu Qigong, czyli umożliwienie swobodnego przepływu Qi w organizmie, poprzez pozbycie się niepotrzebnych napięć.

Dochodzi do tego praca umysłu, taka jak obserwowanie własnego oddechu, zaangażowanie intelektu w pracę z ciałem. Oddech bezpośrednio łączy wnętrze człowieka z otoczeniem.

Umiejętność koncentracji w obszarze dolnego Tan Tien, przestrzeń w dolnej części brzucha. Tam właśnie kumuluje się życiowa energia człowieka. Jeśli udaje nam się tam skoncentrować, to wówczas Qi się tam gromadzi i mamy szansę na oszczędzanie Qi przed urodzeniowego, które jest zgromadzone w nerkach.

Jeśli pracujemy nad rozluźnianiem napięć, to nasz oddech staje się spokojniejszy i głębszy, organy wewnętrzne będą wówczas lepiej odżywione przez Qi i krew.

W wyżej wymienionej pozycji powinniśmy koncentrować się również na zakorzenieniu w ziemi i zawieszeniu głowy. Na stopach i na szczycie głowy znajdują się ważne punkty akupunkturowe, w Qigong nazywane oddechowymi. Punkty te są bardziej wrażliwymi miejscami na naszym ciele lepiej przepuszczającymi Qi. Możemy mówić o połączeniu mikrokosmosu człowieka z makrokosmosem otaczającej nas przyrody. Podobne punkty znajdują się na dłoniach i w środku krocza.

Praca z pozycją zmierza w kierunku coraz głębszej świadomości własnego ciała, coraz lepszej umiejętności rozluźniania się i pozbywania napięć i bloków przeszkadzających w naturalnym przepływie Qi.

Świadomość własnego oddechu, to w najczystszej postaci praca z Qi. Na początku, najważniejszym jest uświadomienie sobie własnego sposobu oddychania. Jeśli to nastąpi można pokusić się o kierowanie oddechem, prosty sposób to kierowanie oddechu do brzucha. Gdy robimy wdech brzuch wypełnia się, przy wydechu rozluźnia się, nazywa się tę technikę oddechem po urodzeniowym, lub oddechem buddyjskim. Bardziej zaawansowaną techniką jest oddech odwrotny do buddyjskiego, nazywanym oddechem taoistycznym, lub przed urodzeniowym.

Praca z oddechem ma wiele różnych odmian i powiązana jest z pracą z dźwiękiem, który jest jednym z wielu rodzajów Qi. Są to ćwiczenia polegające na wydobywaniu z siebie konkretnych dźwięków, np. Hengh i Ha. Dodaje się do tego różne pozycje i mamy wówczas jeszcze więcej odmian Qigong.

Może powstać pytanie, po co właściwie ćwiczyć te wszystkie rodzaje Qigong? A są ich setki. Skoro można spokojnie skupić się na pracy z pozycją naturalną. Odpowiedź znajdujemy w naszym oddechu i w naszej pozycji. Każda nasza pozycja i każdy nasz oddech zmieniają potencjały Qi w naszym organizmie. Różne ćwiczenia mają nas nauczyć jak świadomie wykorzystywać zmiany w tych potencjałach. Poza tym, dzięki pracy z ruchem uczymy się świadomego kierowania przepływem Qi, poprzez odpowiednią koncentrację. Zgodnie z zasadą „tam gdzie jest nasza myśl, tam gromadzi się Qi". Dodatkowo jeszcze, ruch pomaga nam lepiej poczuć Qi, uczy nas, że Qi to w zasadzie nic innego jak ruch energii.

Pozycje zatrzymane to gromadzenie Qi, ćwiczenia w ruchu, to umiejętność rozprowadzenia witalnej energii do wszystkich części naszego ciała.

Należy jednak pamiętać, że sama koncentracja na przepływie Qi, może powodować zaburzenia w krążeniu energii, lepiej koncentrować się na samej obserwacji. A Qi będzie płynęło bez przeszkód zgodnie z tym gdzie się skupiamy. Jeśli myślimy o stopie, tam będzie się gromadziła energia, jeśli będzie to dłoń, to w dłoni.

Najważniejszym celem ćwiczeń Qigong jest umiejętność odblokowania i przywrócenia normalnej cyrkulacji Qi. Podniesienie poziomu Qi aby mogło nas chronić przed działaniem czynników zewnętrznych, mowa tutaj o specjalnym rodzaju Qi, nazywanym WeiQi. Ten rodzaj Qi otacza całe nasze ciało i każdy spiralny ruch je bardziej uruchamia.

Odblokowanie przepływu Qi dotyczy meridianów, tzw. cudownych, jest ich osiem. Pięć przebiega od stóp do dłoni przez całe ciało, po przekątnej. Dwa kolejne tworzą mikrokosmiczny obieg Qi, biegnąc przez środek naszego ciała z przodu i z tyłu. Ostatni, to meridian opasujący, na wysokości pasa.

Podsumowując, możemy powiedzieć, że ćwiczenia Qigong w swej istocie, to świadoma pozycja, świadomy oddech i odpowiednia koncentracja. Dla każdego te ćwiczenia mogą oznaczać coś innego, powyższe wywody ledwie dotykają tematu jakim są ćwiczenia Qigong. Jednakże mogą przybliżyć czytelnikowi tak mało znany temat.

 

Daniel Żurawski

Bydgoszcz, wrzesień 2007.

 

 

 Kontakt do mnie, e-mail danieltaichi@plusnet.pl

tel. 605 66 00 18

 

 

 

 
« poprzedni artykuł   następny artykuł »
by Aldus